tirsdag den 3. maj 2016

Angst og strikketerapi.

 Sådan så min trøje ud efter at jeg filtede den i vaskemaskinen
Jeg lavede en fejl, så jeg bestemte jeg ville lave den til en taske,
Og den har den helt rigtige størrelse.

Angst.

Jeg lider meget af angst, men når jeg strikker kan jeg få det til at gå væk. Og det er jeg ikke den eneste der kan.

Hvis man har social angst holder strikketøjet ens hænder beskæftigede og tankerne focuseret, så har man mulighed for at deltage i undervisning og begivenheder.
Det gør sindet roligt, så man bedre kan håndtere angsttanker. De gentagne tællerier giver noget godt til mennesker med OCD og spiseforstyrrelser.

En amerikansk undersøgelse viste at 3/4 af kvinder med Anoreksi syntes at strikning var både Beroligende og angstdæmpende.

Sådan så uglerne ud efter vaske.

Personligt giver hele det at holde strikketøjet op foran mig en afstandszone til andre mennesker. Så kan jeg holde ud at være til møder og sidde i store forsamlinger uden angst. Strikketøjet giver mig ro så jeg kan holde ud at være til møder på et par timers varighed
.Heksene, med kattene.

Sofa, dyne, sofa.
Angsten holder mig
i sit dræbende favntag.
Spyder gift på alle initiativer.

Dyne , sofa , dyne.
Min rare nabo
ved mit vindu' 
Mærker angst sveden
løbe langs rygradden.
Alle små hår stritter
med myrepatter, 
mens hjertet ej får et eneste
 roligt øjeblik.

Sofa, sofa, sofa
Strikkepindenes hårde metal.
Garnets blødhed.
Min redningsplanke.

Slår op.
Til en karklud 
og strikker
1 ret
2 ret 
3 ret
Og jeg mærker frihedens bevægelser.
Livet er og kommer fra mine hænder
tilbage til livet
igen.

2 kommentarer:

  1. Skønt digt til det smukke strik, der heldigvis kunne bruges til noget andet.

    SvarSlet
  2. Ja det er rigtigt, i morgen bliver det forvandlet til en taske

    SvarSlet